pirmdiena, septembris 07, 2009

Mūsu laime lielā mērā IR atkarīga no cilvēkiem, kas mums blakus...


Laimes iemesli atšķiras, bet pētījumi liecina, ka bieži vien tā slēpjas sīkās un it kā ikdienišķās lietās.

1. Smejies no sirds
Nav svarīgi, par ko tu smejies. Galvenais, lai smiekli būtu patiesi. Ir pierādīts, ka kompānijā cilvēki smejas 30 reižu biežāk nekā vienatnē. Smiekli no viena cilvēka var pielipt visiem pārējiem. Smieklu radītā atgriezeniskā saite sociāli saliedē cilvēkus, samazina stresa hormonu līmeni organismā un stiprina imūnsistēmu.
2. Skūpsties un glāsti
Nav noslēpums, ka notikumi privātajā dzīvē var ietekmēt laimes izjūtu. Mīlestība un saticība rada harmoniju un laimi. "Laimes hormoni" ir smadzenēs esoši nervu impulsi, kas mazina sāpes un rada eiforiju. Varētu likties, ka skūpsti un glāsti rada tikai īslaicīgu eiforijas efektu, kas noder kā uzmundrinājums draņķīgā dienā. Tomēr skūpsti un pieskārieni veic daudz nopietnāku funkciju — tie liecina par pieķeršanos un stiprina attiecību saites. Tas ir iemesls mīlestības ķīmijai, kas vairo un spilgtina jūtas, kā arī palīdz atbrīvoties no stresa.
3. Izdari kaut ko labu
Labu vārdu un darbu nekad nav par daudz. Atver kādam veikala durvis, iedod sēdvietu autobusā, izsaki līdzcilvēkiem komplimentus! Labs darbs un pozitīva attieksme vairo prieku gan tevī, gan apkārtējos. Ir pierādīts, ka, piecreiz dienā izdarot kaut ko jauku otra cilvēka labā, pats labā darba veicējs kļūst daudz laimīgāks nekā tad, ja dienas laikā būtu veikts tikai viens labs darbs. Riversaidas universitātes psiholoģe Sonja Lubomirski uzskata, ka, darot labu citiem, arī līdzcilvēki rīkosies līdzīgi, vairojot tevī prieku.
4. Klausies mūziku
Līdzīgi kā ēšana un sekss, kas atbrīvo "laimes hormonus", mūzika aktivizē tās smadzeņu daļas, kas atbildīgas par prieku. Mūzika atbrīvo ķermeni un atraisa domāšanu. Pētījumi liecina, ka pieaugušajiem, kam veica operāciju lokālajā anestēzijā un kuri operācijas laikā klausījās sevis izvēlētu mūziku, asinsspiediens bijis zemāks nekā pacientiem, kas mūziku neklausījās.
5. Audzini savu garīgumu
Vairāki pētījumi liecina, ka cilvēki ar stingru reliģisku pārliecību (neatkarīgi no ticības un konfesijas), ir laimīgāki par reliģijas noliedzējiem. Ticība sniedz sociālu atbalstu un veicina motivāciju sasniegt izvirzītos mērķus. Dziļa elpošana meditācijas laikā un lūgšana nomierina ķermeni un atbrīvo no stresa, raizēm un fiziskiem sasprindzinājumiem, kas ļauj rasties jaunai enerģijai un emocijām.
6. Kusties
Neatkarīgi no tā, kas tev vislabāk patīk — pastaiga, peldēšana vai karatē —, kusties un dari to pēc iespējas biežāk. Arī fiziskas slodzes laikā atbrīvojas "laimes hormoni", un labsajūtu rosinošās ķīmiskās vielas daudz vienkāršāk piekļūst smadzenēm. Sportiskas aktivitātes apgādā organismu ar pamatīgu enerģijas devu, uzlabo garastāvokli un veselību, kā arī novērš raizes un vieglu depresiju.
7. Izmēģini kaut ko jaunu
Dodies pārgājienā, iemācies vēl nezināmu valodu, dodies ceļojumā vai iemācies spēlēt kādu instrumentu — vienkārši saņemies un to izdari! Amerikāņu psihologs Ričs Valkers ir pārliecināts, ka cilvēki, kas ik pa laikam maina vidi vai izvēlas ko neierastu, ir priecīgāki un atraisītāki. Viņi arī ātrāk atbrīvojas no negatīvajām emocijām. Cilvēki, kas pieņem jaunus izaicinājumus un gūst atšķirīgu pieredzi, daudz retāk dusmojas un sirgst ar depresiju.
8. Dalies savās emocijās
Laimīgāki varam kļūt, arī verbāli atbrīvojoties no problēmām, kas nospiež sirdi. Svarīgi dalīties ar otru savās bēdās, pat ja tā ir tikai telefona saruna. Tās laikā iespējams atbrīvoties no negatīvā, kas ātrāk izzūd no atmiņas un paliek vairāk vietas pozitīvajam.
9. Nenes darbu mājās
Ģimenes vakariņās telefons iezvanās jau trešo reizi. "Atkal darba darīšanas?" norūc ģimenes locekļi. Attīstoties tehnoloģijām, cilvēks kļuvis pieejams teju ikvienā vietā un laikā. 2003.gadā Mičiganas universitātē veiktais pētījums liecina, ka cilvēki, kas spēj novilkt robežu starp darbu un ģimeni, ir vairāk saistīti ar tuviniekiem un mazāk iekuļas ģimenes strīdos. Pētnieki noskaidroja, ka cilvēki, kas nodarbojās ar darba lietām arī ārpus darbavietas, ir nelaimīgāki un mazāk spēj kontrolēt situāciju ģimenē.
10. Smaidi biežāk
Psihologi uzskata, ka cilvēka sajūtas ir atkarīgas no viņa emocijām, tādēļ smaidot ir lielākas iespējas justies labāk. Lai izvairītos no kognitīvās disharmonijas, kad domas neatbilst darbībām, prāts reaģē uz mīmikas izmaiņām un pārliecība tiek saskaņota ar mūsu izturēšanos. Tātad smaidi un tavs prāts nolems, ka esi laimīgāks! Gluži tāpat kā smiekli, arī smaids ir lipīgs. Ja cilvēks smaida, visdrīzāk arī apkārtējie smaidīs.

Pārpublicēts no www.frut.lv

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru


- paldies-